Regulamin
Regulamin określający zasady korzystania z usług i informacji oferowanych na Uczelnianej Platformie zdalnego nauczania Moodle UKW
rozdział I: POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość odbywa się
w Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego na podstawie Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo
o szkolnictwie wyższym i nauce, Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów oraz niniejszego regulaminu. - Regulamin określa zasady korzystania z platformy zdalnego nauczania Moodle (nowemoodle.ukw.ed.pl) w Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego zarządzanej i nadzorowanej przez Zespół ds. kształcenia zdalnego.
- Uniwersytet zapewnia stały dostęp do platformy zdalnego nauczania przez sieć internetową. Uczelnia zastrzega sobie możliwość przerw niezbędnych do przeprowadzenia prac konserwacyjnych
i modernizacyjnych. - Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:
- „Użytkownik” – osoba posiadająca aktywne konto na platformie zdalnego nauczania,
tj. pracownik, student i doktorant UKW. - „Prowadzący” – użytkownik o uprawnieniach do zamieszczania treści merytorycznych
w ramach prowadzonego kursu i/lub prowadzenia zajęć. - „Platforma zdalnego nauczania” – aplikacja internetowa służąca do prowadzenia kształcenia w trybie kształcenia zdalnego.
- „Metodyk zdalnego kształcenia” – osoba/-y wyznaczona/-e przez Prorektora ds. Studenckich
i Jakości Kształcenia dla realizacji następujących zadań: dbałości o jakość metodyczną kursów, szkolenia nauczycieli akademickich w zakresie wykorzystywania platformy zdalnego nauczania. - "Konsultant metodyczny" - osoba/-y wyznaczona/-e przez Prorektora ds. Studenckich i Jakości Kształcenia w kolegium dla realizacji zadania wspierania pracy dydaktycznej nauczycieli akademickich z wykorzystaniem narzędzi kształcenia zdalnego.
- „Administrator” – osoba/-y wyznaczona/-e przez Prorektora ds. Kształcenia dla realizacji następujących zadań: przetwarzanie danych osobowych użytkowników, administrowanie zasobami platformy edukacyjnej i nadawanie uprawnień Użytkownikom.
- “Kurs” - obszar przedmiotu realizowanego w ramach zajęć dydaktycznych na określonym kierunku.
- “Konsultacje online” - obszar dedykowany konkretnemu pracownikowi, w którym ma on możliwość przekazywania studentom treści nieobjętych regularnym kształceniem zdalnym.
- Platforma zdalnego nauczania Moodle nie może być używana w celu przekazywania treści nie mających związku z procesem kształcenia.
rozdział II: zasady korzystania z platformy zdalnego nauczania
- Platforma zdalnego nauczania umożliwia tworzenie odrębnych kursów powiązanych z zajęciami dydaktycznymi lub innymi aktywnościami badawczo-dydaktycznymi i organizacyjnymi, do których dostęp mają wyłącznie zarejestrowani Użytkownicy po uprzednim zalogowaniu się.
- Korzystanie z platformy zdalnego nauczania możliwe jest jedynie dla użytkowników posiadających konto w domenie ukw.edu.pl lub student.ukw.edu.pl bądź też osób uwierzytelnionych przez system USOS.
- Możliwość korzystania z platformy mają jedynie osoby, które odbyły stosowne przeszkolenie.
W przypadku nauczycieli akademickich dowodem przeszkolenia jest zaświadczenie odbytego w ramach UKW kursu z zakresu metodyki kształcenia zdalnego lub zaświadczenie potwierdzające odbycie takiego przeszkolenia w innym miejscu. W przypadku studentów przeszkolenia dokonuje prowadzący. - Celem uzyskania dostępu do platformy zdalnego nauczania należy zarejestrować się lub uwierzytelnić
w systemie USOS. Celem uzyskania obszaru kursu na platformie zdalnego nauczania należy wypełnić formularz zamówienia obszaru dla kursu/ - Zapotrzebowanie na utworzenie kursu powinno być dokonane do 20 września – w przypadku przedmiotów realizowanych w semestrze zimowym, do 20 stycznia w przypadku kursów realizowanych w semestrze letnim. Zapotrzebowanie na utworzenie kursu nauczyciel akademicki przekazuje również do prodziekana/zastępcy dyrektora instytutu, który opiniuje zasadność realizacji kursu z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania. Zestawienie kursów, na które zgłoszono zapotrzebowanie musi być zaakceptowane przez metodyka.
- Za treści zamieszczone w obszarze kursu/przedmiotu odpowiada prowadzący. W szczególności ma on obowiązek zamieszczania treści zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim
i prawach pokrewnych (tj. Dz.U. 2019 poz. 1231). - Wszyscy użytkownicy platformy zdalnego nauczania mają obowiązek przestrzegania przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tj. Dz.U. 2019 poz. 1231) oraz netykiety.
- Zajęcia z przedmiotów realizowanych częściowo zdalnie odbywają się w ramach kursów. Dodatkowe aktywności dydaktyczne realizowane mogą być w ramach obszaru “Konsultacje online”.
- Uprawnienia nauczyciela akademickiego w kursie to uprawnienia prowadzącego, które obejmują: możliwość tworzenia treści kursu, umieszczania materiałów dydaktycznych, administrowania uczestnikami.
- Uczestnicy kursu mają w kursie uprawnienia uczestnika obejmujące: prawo do korzystania
z zamieszczonych materiałów edukacyjnych, możliwość przesyłania do platformy zdalnego nauczania treści przewidzianych przez prowadzącego zajęcia jako zadania, uczestnictwa w przewidzianych dla nich aktywnościach. - Kursy są archiwizowane dwa razy w roku. Po semestrze zimowym (po 31 marca) oraz po semestrze letnim (po 30 listopada). Od archiwizowanych kursów nie odpinamy studentów. Zarchiwizowane kursy są trwale usuwane z dysku po 5 latach.
rozdział III: Obowiązki Administratora i Użytkowników
- Administrator platformy zdalnego nauczania ma obowiązek:
- dbałości o poprawność bieżącego funkcjonowania systemu,
- archiwizowania danych zarówno na bieżąco jak w i celu zapewnienie możliwości kontroli efektów kształcenia,
- pomocy pracownikom w korzystaniu z platformy w aspekcie technicznym,
- dbałości o bezpieczeństwo systemu informatycznego obsługującego platformę zdalnego nauczania,
- tworzenia oraz odtwarzania kursów zgodnie z zapotrzebowaniem.
- Prowadzący ma obowiązek:
- zapoznania się z materiałami dotyczącymi prowadzenia zajęć zdalnych,
- przeszkolenia uczestników w zakresie korzystania z platformy zdalnego nauczania oraz przekazania im podstawowych informacji dotyczących poszanowania praw autorskich,
- przygotowania modułu wprowadzającego zawierającego informacje na temat terminów
i zasad pracy oraz dalszych modułów kursu dotyczących zagadnień merytorycznych zgodnie
z zaakceptowanym przez metodyka lub konsultanta scenariuszem, - dbałości o regularną aktywność i pracę studentów oraz przestrzegania wymiaru godzin przewidzianego planem studiów na kształcenie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość,
- regularnego informowania studentów o ich postępach w pracy na platformie zdalnego nauczania poprzez oceniania ich prac oraz wypowiedzi na forum,
- udzielania odpowiedzi na zadawane podczas realizacji zajęć zdalnych pytania dotyczące treści kształcenia lub sposobu pracy,
- motywowania uczestników zajęć zdalnych do pracy oraz moderowania ich aktywności,
- odbywania dyżuru pozwalającego studentom realizującym zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na osobisty kontakt z prowadzącym,
- zgłaszania do administratora platformy zdalnego nauczania potrzebę utworzenia nowych kursów zgodnie z planem studiów.
- Uczestnicy kursów i inni użytkownicy platformy zdalnego nauczania mają obowiązek:
- dbałości o poprawność wprowadzonych przez siebie danych dotyczących własnego profilu oraz zapisania się na odpowiedni kurs,
- aktywnego i regularnego uczestnictwa w prowadzonych zajęciach zgodnie z przewidzianymi aktywnościami i terminami ich realizacji,
- monitorowania swoich postępów w nauce poprzez sprawdzania ocen i komentarzy otrzymanych od prowadzących,
- współpracy z innymi uczestnikami w zakresie realizacji zadań grupowych.
- Prodziekan lub zastępca dyrektora instytutu:
-
- dokonuje zgłoszenia kursów koniecznych do przygotowania na kolejny semestr,
- opiniuje zasadność i wydaje zgodę na realizację, zgłaszanego przez nauczyciela akademickiego, kursu z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania,
- prowadzi hospitację zajęć zdalnych poprzez weryfikowanie zamieszczenia materiałów oraz aktywność uczestników kursu.
rozdział IV: POSTANOWIENIA końcowe
- Wszyscy korzystające z platformy zdalnego nauczania mają obowiązek zaakceptowanie treści niniejszego regulaminu.
- Regulamin wchodzi w życie 1.10.2020 r.