Nauczanie zdalne

Regulamin

Regulamin określający zasady korzystania z usług i informacji oferowanych na Uczelnianej Platformie zdalnego nauczania Moodle UKW

rozdział I: POSTANOWIENIA OGÓLNE

  1. Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość odbywa się
    w Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego na podstawie Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo
    o szkolnictwie wyższym i nauce, Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów oraz niniejszego regulaminu.
  2. Regulamin określa zasady korzystania z platformy zdalnego nauczania Moodle (nowemoodle.ukw.ed.pl) w Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego zarządzanej i nadzorowanej przez Zespół ds. kształcenia zdalnego.
  3. Uniwersytet zapewnia stały dostęp do platformy zdalnego nauczania przez sieć internetową. Uczelnia zastrzega sobie możliwość przerw niezbędnych do przeprowadzenia prac konserwacyjnych
    i modernizacyjnych.
  4. Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:
    1. „Użytkownik” – osoba posiadająca aktywne konto na platformie zdalnego nauczania,
      tj. pracownik, student i doktorant UKW.
    2. „Prowadzący” – użytkownik o uprawnieniach do zamieszczania treści merytorycznych
      w ramach prowadzonego kursu i/lub prowadzenia zajęć.
    3. „Platforma zdalnego nauczania” – aplikacja internetowa służąca do prowadzenia kształcenia w trybie kształcenia zdalnego.
    4. „Metodyk zdalnego kształcenia” – osoba/-y wyznaczona/-e przez Prorektora ds. Studenckich
      i Jakości Kształcenia dla realizacji następujących zadań: dbałości o jakość metodyczną kursów, szkolenia nauczycieli akademickich w zakresie wykorzystywania platformy zdalnego nauczania.
    5. "Konsultant metodyczny" - osoba/-y wyznaczona/-e przez Prorektora ds. Studenckich i Jakości Kształcenia w kolegium dla realizacji zadania wspierania pracy dydaktycznej nauczycieli akademickich z wykorzystaniem narzędzi kształcenia zdalnego.
    6. „Administrator” – osoba/-y wyznaczona/-e przez Prorektora ds. Kształcenia dla realizacji następujących zadań: przetwarzanie danych osobowych użytkowników, administrowanie zasobami platformy edukacyjnej i nadawanie uprawnień Użytkownikom.
    7. “Kurs” - obszar przedmiotu realizowanego w ramach zajęć dydaktycznych na określonym kierunku.
    8. “Konsultacje online” - obszar dedykowany konkretnemu pracownikowi, w którym ma on możliwość przekazywania studentom treści nieobjętych regularnym kształceniem zdalnym.
  1. Platforma zdalnego nauczania Moodle nie może być używana w celu przekazywania treści nie mających związku z procesem kształcenia.

rozdział II: zasady korzystania z platformy zdalnego nauczania

  1. Platforma zdalnego nauczania umożliwia tworzenie odrębnych kursów powiązanych z zajęciami dydaktycznymi lub innymi aktywnościami badawczo-dydaktycznymi i organizacyjnymi, do których dostęp mają wyłącznie zarejestrowani Użytkownicy po uprzednim zalogowaniu się.
  2. Korzystanie z platformy zdalnego nauczania możliwe jest jedynie dla użytkowników posiadających konto w domenie ukw.edu.pl lub student.ukw.edu.pl bądź też osób uwierzytelnionych przez system USOS.
  3. Możliwość korzystania z platformy mają jedynie osoby, które odbyły stosowne przeszkolenie.
    W przypadku nauczycieli akademickich dowodem przeszkolenia jest zaświadczenie odbytego w ramach UKW kursu z zakresu metodyki kształcenia zdalnego lub zaświadczenie potwierdzające odbycie takiego przeszkolenia w innym miejscu. W przypadku studentów przeszkolenia dokonuje prowadzący.
  4. Celem uzyskania dostępu do platformy zdalnego nauczania należy zarejestrować się lub uwierzytelnić
    w systemie USOS. Celem uzyskania obszaru kursu na platformie zdalnego nauczania należy wypełnić formularz zamówienia obszaru dla kursu/
  5. Zapotrzebowanie na utworzenie kursu powinno być dokonane do 20 września – w przypadku przedmiotów realizowanych w semestrze zimowym, do 20 stycznia w przypadku kursów realizowanych w semestrze letnim. Zapotrzebowanie na utworzenie kursu nauczyciel akademicki przekazuje również do prodziekana/zastępcy dyrektora instytutu, który opiniuje zasadność realizacji kursu z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania. Zestawienie kursów, na które zgłoszono zapotrzebowanie musi być zaakceptowane przez metodyka.
  6. Za treści zamieszczone w obszarze kursu/przedmiotu odpowiada prowadzący. W szczególności ma on obowiązek zamieszczania treści zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim
    i prawach pokrewnych (tj. Dz.U. 2019 poz. 1231).
  7. Wszyscy użytkownicy platformy zdalnego nauczania mają obowiązek przestrzegania przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tj. Dz.U. 2019 poz. 1231) oraz netykiety.
  8. Zajęcia z przedmiotów realizowanych częściowo zdalnie odbywają się w ramach kursów. Dodatkowe aktywności dydaktyczne realizowane mogą być w ramach obszaru “Konsultacje online”.
  9. Uprawnienia nauczyciela akademickiego w kursie to uprawnienia prowadzącego, które obejmują: możliwość tworzenia treści kursu, umieszczania materiałów dydaktycznych, administrowania uczestnikami.
  10. Uczestnicy kursu mają w kursie uprawnienia uczestnika obejmujące: prawo do korzystania
    z zamieszczonych materiałów edukacyjnych, możliwość przesyłania do platformy zdalnego nauczania treści przewidzianych przez prowadzącego zajęcia jako zadania, uczestnictwa w przewidzianych dla nich aktywnościach.
  11. Kursy są archiwizowane dwa razy w roku. Po semestrze zimowym (po 31 marca) oraz po semestrze letnim (po 30 listopada). Od archiwizowanych kursów nie odpinamy studentów. Zarchiwizowane kursy są trwale usuwane z dysku po 5 latach.

rozdział III: Obowiązki Administratora i Użytkowników

  1. Administrator platformy zdalnego nauczania ma obowiązek:
    1. dbałości o poprawność bieżącego funkcjonowania systemu,
    2. archiwizowania danych zarówno na bieżąco jak w i celu zapewnienie możliwości kontroli efektów kształcenia,
    3. pomocy pracownikom w korzystaniu z platformy w aspekcie technicznym,
    4. dbałości o bezpieczeństwo systemu informatycznego obsługującego platformę zdalnego nauczania,
    5. tworzenia oraz odtwarzania kursów zgodnie z zapotrzebowaniem.
  1. Prowadzący ma obowiązek:
    1. zapoznania się z materiałami dotyczącymi prowadzenia zajęć zdalnych,
    2. przeszkolenia uczestników w zakresie korzystania z platformy zdalnego nauczania oraz przekazania im podstawowych informacji dotyczących poszanowania praw autorskich,
    3. przygotowania modułu wprowadzającego zawierającego informacje na temat terminów
      i zasad pracy oraz dalszych modułów kursu dotyczących zagadnień merytorycznych zgodnie
      z zaakceptowanym przez metodyka lub konsultanta scenariuszem,
    4. dbałości o regularną aktywność i pracę studentów oraz przestrzegania wymiaru godzin przewidzianego planem studiów na kształcenie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość,
    5. regularnego informowania studentów o ich postępach w pracy na platformie zdalnego nauczania poprzez oceniania ich prac oraz wypowiedzi na forum,
    6. udzielania odpowiedzi na zadawane podczas realizacji zajęć zdalnych pytania dotyczące treści kształcenia lub sposobu pracy,
    7. motywowania uczestników zajęć zdalnych do pracy oraz moderowania ich aktywności,
    8. odbywania dyżuru pozwalającego studentom realizującym zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość  na osobisty kontakt z prowadzącym,
    9. zgłaszania do administratora platformy zdalnego nauczania potrzebę utworzenia nowych kursów zgodnie z planem studiów.
  1. Uczestnicy kursów i inni użytkownicy platformy zdalnego nauczania mają obowiązek:
    1. dbałości o poprawność wprowadzonych przez siebie danych dotyczących własnego profilu oraz zapisania się na odpowiedni kurs,
    2. aktywnego i regularnego uczestnictwa w prowadzonych zajęciach zgodnie z przewidzianymi aktywnościami i terminami ich realizacji,
    3. monitorowania swoich postępów w nauce poprzez sprawdzania ocen i komentarzy otrzymanych od prowadzących,
    4. współpracy z innymi uczestnikami w zakresie realizacji zadań grupowych.
  1. Prodziekan lub zastępca dyrektora instytutu:
    1. dokonuje zgłoszenia kursów koniecznych do przygotowania na kolejny semestr,
    2. opiniuje zasadność i wydaje zgodę na realizację, zgłaszanego przez nauczyciela akademickiego, kursu z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania,
    3. prowadzi hospitację zajęć zdalnych poprzez weryfikowanie zamieszczenia materiałów oraz aktywność uczestników kursu.

rozdział IV: POSTANOWIENIA końcowe

  1. Wszyscy korzystające z platformy zdalnego nauczania mają obowiązek zaakceptowanie treści niniejszego regulaminu.
  2. Regulamin wchodzi w życie 1.10.2020 r.