Nauczanie zdalne

Dla prowadzących

Podstawowe zasady dla osób przygotowujących kursy na platformie Moodle

  1. Dbajmy o treść (kontent) – kursy są tworzone dla studentów dlatego najpierw przygotowujemy materiał, a dopiero później zapraszamy ich do obszaru kursu. Student nie może pojawić się w pustym obszarze, bo to zniechęca i demotywuje.
  2. Zamykamy – pamiętamy by zamykać nasze kursy kluczami – w przeciwnym przypadku może się tam pojawić każdy innych student i prowadzący.
  3. Pamiętamy o interpunkcji i zasadach języka polskiego – bardzo źle wygląda, gdy tytuł kursu widoczny na głównej stronie zawiera literówki lub ich nazwy są napisane małą literą.
  4. Pamiętajmy o prawach autorskich – wszystko to co można użyć powinno być albo wolnym zasobem albo korzystać z dozwolonego użytku. Szczególnie uważajmy na grafiki identyfikujące kursy bo one są widoczne na zewnątrz.
  5. Bądźmy widoczni – nie musimy pisać studentom maili czy zadań na forum codziennie, ale od czasu do czasu należy im pokazać ze jesteśmy. Zrobić wpis na forum organizacyjnym, skomentować zadania, podsumować dyskusję itp. To są kursy prowadzone przez wykładowców a nie samouczki.
  6. Zróżnicowanie – dbamy o różne rodzaje materiałów – te które sami przygotowujemy, wartościowe odnośniki, elementy weryfikacyjne – w kursie musi być wszystko tak jak w scenariuszu (albo przynajmniej zdecydowana większość).
  7. Piszmy – z zasady piszemy dużo, we wprowadzaniu do kursu co to i po co, jak to zrobić – musimy się zachowywać tak, jak na zajęciach wyjaśniać, tłumaczyć. Zaczynając realizować nowy temat (moduł) warto napisać na forum po co on jest, czego się dowiedzą studenci i zaakcentować, że jeśli są pytania to chętnie odpowiemy.
  8. Bądźmy systematyczni – jeśli kazaliśmy przesłać zadania np. na 20 marca to 23 marca wszytki powinny być ocenione i skomentowane.
  9. Komentujmy – oceniając zadania pamiętajmy o komentarzach – one są wartościowe bo student wie dlaczego taka, a nie inna ocena. Przygotujmy sobie kilka zestandaryzowanych i używajmy ich ewentualnie modyfikując w niewielkim zakresie.
  10. Bądźmy dokładni i precyzyjni – polecenia do zadań i testów muszą być jasne i obszerne – student musi się z nich dowiedzieć wszystkiego o to tym, co ma zrobić – to tak jakbyśmy tłumaczyli im na zajęciach.
  11. Motywujmy – szczególnie na początku koniczne jest, by często motywować studentów do wykonywania zadań, wchodzenia do obszarów przedmiotów, zadawania pytań – tej systematyczności niestety trzeba się nauczyć.
  12. Ułatwiajmy sobie – obecnie jest dużo pracy, intensywnie przygotowuje się treści do kilku przedmiotów postarajmy się sobie uprościć – stwórzmy wzorcowe polecanie do zadania, wzorcowe polecanie do testu, standardowy wpis , którym zaczynać będziemy każdy temat zajęć.